W liceum matematycznym nie ma przeciwwskazań, żeby uczniowie czytali wielką literaturę, rozumieli ją i dyskutowali o niej. Mam nadzieję, że znajdą się wielbiciele literackich światów, którzy podejmą się również pisania o nich, wezmą udział w olimpiadzie lub konkursach humanistycznych. No bo dlaczego nie? Wielcy myśliciele przeszłych epok byli przecież zarówno matematykami, jak i pisarzami; filozofami - jak i ekonomistami, astronomami - jak i lekarzami.
Poza tym podpowiadam, że na wskazanych tutaj stronach znajduje się obszerny wykaz źródeł bibliograficznych, z których korzystać można przy budowaniu prezentacji maturalnej. Zamiast serwisu sciaga.pl :)
Poniżej spróbuję zapisywać bieżące konkursy i odsyłacze do odpowiednich stron w sieci.
Rok szkolny 2014/2015
1. XLV OLIMPIADA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO
Zawody szkolne
· Przygotowywanie samodzielnych prac na wybrany temat w oparciu o najnowszą literaturę przedmiotu (objętość od 10 do 15 stron)
· Prezentacja rozprawki i dyskusja nad nimi na forum, prowadzona przez nauczyciela
Zawody okręgowe
· Część pisemna:
o napisanie pracy na temat wybrany z kilku propozycji – z zakresu literatury lub teatru;
o rozwiązanie testu językowego;
· Część ustna: rozmowa z jury na temat pracy szkolnej (obrona), służąca zarazem sprawdzeniu historycznoliterackiej i językowej lub teatrologicznej wiedzy olimpijczyka.
Zawody ogólnopolskie z udziałem uczniów spoza kraju
· Część pisemna: napisanie rozprawki na jeden z tematów przedstawionych do wyboru, dotyczących historii literatury lub wiedzy o teatrze, albo też dokonanie interpretacji porównawczej dwóch utworów poetyckich i/lub krótkich utworów prozą,
· Część ustna; samodzielne omówienie jednego z tematów językowych wskazanych w informatorze, historycznoliterackich i konkursowych
2. XXVII Olimpiada Filozoficzna
Zawody I stopnia (etap szkolny)
· opracowanie rozprawki filozoficznej na jeden z listy tematów
Zawody II stopnia (okręgowe)
· egzamin pisemny: napisanie eseju na jeden spośród trzech podanych tematów,
· test
Zawody III stopnia (finał)
egzamin ustny
· obrona pracy pisemnej z etapu szkolnego
· odpowiedź na dwa pytania Komisji egzaminacyjnej
· analiza krótkiego fragmentu tekstu filozoficznego
3. XXXIX OLIMPIADA ARTYSTYCZNA
Eliminacje szkolne – I stopnia
· test wiedzy o sztuce/muzyce
- opis i analiza dzieła sztuki/utworu muzycznego:
umiejętność analizy i interpretacji na przykładzie jednego, wybitnego dzieła sztuki/utworu muzycznego – analiza słuchowa.
Eliminacje okręgowe – II stopnia
- egzamin pisemny;
wypowiedź pisemna z zakresu dziejów sztuki/muzyki, łącząca wiedzę z historii sztuki/muzyki z ogólną wiedzą historyczną, literaturą, nauką o społeczeństwie –
- egzamin ustny
o wypowiedź na zadany temat wykazująca znajomość dziejów sztuki/muzyki, twórców i ich dzieł, chronologii artystycznej, interpretacji oraz swobodną znajomość epok, kierunków i nurtów artystycznych wraz z powiązaniem (na podstawie analizy stylistycznej) konkretnych dzieł z epoką artystyczną, z której pochodzą;
o ustna prezentacja opracowanego przez ucznia tematu własnego wykazująca szczegółową wiedzę z danego zakresu
Eliminacje centralne – III stopnia
· test z wiedzy o sztuce/muzyce: szczegółowa znajomość dziejów sztuki/muzyki.
· opis z analizą dzieła sztuki/opis ze słuchową analizą utworu muzycznego: przeprowadzenie analizy dzieł sztuki w sekcji historii sztuki, a utworów muzycznych w sekcji historii muzyki, sformułowanej w obszernej wypowiedzi pisemnej (zgodnie z załączoną instrukcją);
· egzamin ustny: umiejętność podjęcia dyskusji merytorycznej z jurorami, związanej
z tematem własnym, oraz sformułowanie odpowiedzi na zadane przez komisję pytania
z innego zakresu niż temat własny;