Kultura współczesnajest ważnym obszarem funkcjonowania młodego człowieka. Świadczy o rozwoju duchowym społeczeństwa, chroni przed zagrożeniami cywilizacyjnymi, takimi jak uzależnienia i prymitywizacja życia.
Szkoła w swoich zamierzeniach edukacyjno - wychowawczych skupia się m.in. na budowaniu kompetencji uczniowskiego odbioru kultury i sztuki współczesnej, która jest zjawiskiem wieloaspektowym, niejednorodnym i niejednokrotnie kontrowersyjnym. Presja oddziaływania kultury komercyjnej, mass mediów; zjawiska homogenizacji, wulgaryzacji filmu i literatury; a także procesy amerykanizacji kultury rodzimej i technicyzacji życia - oto rzeczywistość, w której musi poruszać się człowiek XXI wieku, często gubiąc wartości dobre i szlachetne. Zatem działanie edukacyjne szkoły musi zmierzać w kierunku wychowania człowieka krytycznego, niepoddającego się manipulacji, ale i wrażliwego na piękno, świadomego swych preferencji i wyborów w dziedzinie sztuki i kultury, a także twórczego, przygotowanego do dawania swojego wkładu do kultury narodu.
Młody człowiek powinien rozumieć specyfikę kultury polskiej i jej związek z kulturą europejską; być świadomym własnej tożsamości wyznaniowej, narodowej; definiować podstawy swojej moralności; być zdolny do refleksji metafizycznej w czasach marketingu i reifikacji wartości.
Człowiek jest istotą tworzącą kulturę, żyjącą i zanurzoną w niej.
Przedmiot, jakim jest wiedza o kulturze, wydaje się czymś łatwym i oczywistym. Nic nie jest jednak takie oczywiste, gdy zaczynamy dyskutować o znakach kulturowych, o interpretacji dzieł kultury, o poczuciu piękna i gustach.
Chciałabym, aby lekcje wok-u takiej dyskusji służyły.
Zapraszam moich uczniów na quizy, testy i dyskusje na forum na platformach e-learningowych XII LO oraz ŁCDNiKP. Można tam znaleźć również materiały z lekcji. Trzeba jednak zarejestrować się i zapisać na kurs '"wiedza o kulturze".